TomTom zet eerste stappen in verzekeringsmarkt

Amsterdam, 8 februari 2012
TomTom zet zijn eerste stappen in de verzekeringsmarkt. Het bedrijf biedt de achterliggende technologie voor een nieuw verzekeringsproduct. Daarbij is de premie afhankelijk van het rijgedrag. TomTom werkt hiervoor samen met de Engelse verzekeraar Motaquote die de Fair Pay-verzekering lanceert. Deze verzekering beloont 'goede' berijders met een lagere premie.

Met onze eerste stappen in de verzekeringsmarkt op basis van onze bewezen fleet management-technologie lopen we voorop. We zorgen voor een totaal nieuwe benadering in de autoverzekeringsmark, zegt Thomas Schmidt, Managing Director van TomTom Business Solutions. We leveren een unieke combinatie van navigatie, verkeersinformatie en telematica. Verzekeraars stimuleren hiermee groener en veiliger autorijden. Zij kunnen een compleet nieuw portfolio van verzekeringsproducten ontwikkelen. Wij zijn erg blij dat Motaquote dit potentieel onderkent en nu zo'n innovatief product lanceert

De Fair Pay-verzekering biedt bestuurders de controle over hun verzekeringspolis doordat rijvaardigheid en rijgedrag de premie bepalen. Bij bestaande verzekeringen is de premie gebaseerd op factoren als postcode, geslacht, leeftijd en voertuigtype.

We hanteren niet langer algemeenheden en geloven klanten bij voorbaat als ze zeggen dat ze goede berijders zij, zegt Nigel Lombard, algemeen directeur van Fair Pay Insurance. Dit is niet vergelijkbaar met andere telematicaoplossingen waarbij je je rijvaardigheid eerst enkele maanden moet bewijzen. Het is net als met brandstofverbruik: hoe beter je rijdt, hoe langer een tank meegaat. Dit geldt ook voor Fair Pay-verzekeringen. Een goede berijder krijgt meer waar voor zijn geld doordat de premie uiteindelijk lager is

Bestuurders die zich aanmelden voor Fair Pay, profiteren van een speciaal ontwikkeld TomTom PRO 3100-navigatiesysteem met Active Driver Feedback en LIVE Services. Dit model maakt bestuurders attent op hun rijgedrag, zoals het nemen van een scherpe bocht of abrupt remmen. Daarnaast biedt het systeem accurate verkeersinformatie die elke twee minuten geüpdatet wordt. Het voertuig krijgt verder een LINK-voertuigvolgsysteem. Deze monitort het rijgedrag en de rijgewoontes. De informatie is beschikbaar voor de berijder via het 'driver dashboard': een online tool die de bestuurder gedetailleerde gegevens levert. De bestuurder ontvangt daarnaast regelmatig e-mailbulletins.

Contact­persoon pers

Annika Schaich

E-mail verzenden⁠

Archief